Od 2 września 2019 r. do 30 czerwca 2021 r. w Szkole Podstawowej nr 4 w Rydułtowach realizowany jest projekt "Obserwuję - badam - wiem". Projekt ten realizowany jest w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014- 2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt zakłada kształtowanie i rozwijanie kompetencji matematyczno- przyrodniczych uczniów oraz stworzenie warunków do nauczania metodą eksperymentów. Ponadto u uczniów będą rozwijanie kompetencje kluczowe, niezbędne na rynku pracy oraz kreatywność, innowacyjność i umiejętność pracy zespołowej. Zaplanowano również zajęcia z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego. Cel projektu będzie realizowany poprzez indywidualizację pracy z uczniami, wzmocnienie potencjału edukacyjnego oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej. Projekt skierowany jest do 90 uczniów. W ramach projektu będą realizowane zajęcia z matematyki, mechatroniki, przedmiotów przyrodniczych, doradztwa zawodowego oraz laboratorium teatralnego.
W ramach projektu zaplanowano realizację siedmiu zadań takich jak:
"Badam świat fizyki" - zajęcia z uczniem zdolnym oraz zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze. Zajęcia dla uczniów zdolnych będą miały za zadanie poszerzanie wiedzy uczniów poprzez rozwijanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z przebiegu doświadczeń fizycznych, rozbudzanie i rozwijanie pasji badawczej, rozwijanie uzdolnień i talentów uczniów, głębsze poznanie zagadnień związanych z fizyką, rozwijanie twórczego myślenia i zainteresowania fizyką. Zajęcia umożliwiają kształtowanie umiejętności projektowania i wykonywania eksperymentów oraz wyciągania z nich wniosków, przygotowują też ucznia do korzystania z technologii informacyjnej. Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze pozwolą na utrwalenie wiedzy w celu przygotowania ucznia do opanowania bieżących wiadomości. Uczeń będzie miał możliwość wykorzystania wielkości fizycznych do opisu zjawisk w życiu codziennym i rozwiązywania prostych i złożonych zadań obliczeniowych. Ponieważ nauka będzie w dużej mierze nakierowana na doświadczenia - uczniowie będą mogli obserwować zjawiska fizyczne, wyciągając z tego właściwe wnioski. Dzięki tym zajęciom fizyka przestanie być problemem dla uczniów z trudnościami edukacyjnymi.
"Z chemią na wesoło" - zajęcia z uczniem zdolnym oraz zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze. Zajęcia dla uczniów zdolnych będą poszerzały wiedzę uczniów poprzez rozwijanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z przebiegu doświadczeń chemicznych oraz głębsze poznanie zagadnień związanych z chemią. Uczniowie będą mogli rozwijać pasję badawczą, uzdolnienia i talenty. Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze umożliwią uczniom zapamiętanie trudnych zagadnień poprzez wizualizację zjawisk i przemian w otaczającym świecie.
"Eksperymentujemy z przyrodą". Zajęcia mają na celu rozwijanie zainteresowań, predyspozycji i zdolności poznawczych dziecka. Będą również kształtować u dziecka pozytywny stosunek do nauki oraz rozwijać ciekawości w poznawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy. Zajęcia będą dbać o to aby dziecko mogło nabywać wiedzę i umiejętności potrzebne do rozumienia świata. Badanie przyrody odbędzie się zatem poprzez doświadczenia i eksperymenty, jak również przy wykorzystaniu najnowszych technologii - przy zastosowaniu TIK oraz przy użyciu tabletów i wspomagających aplikacji. Ponadto zajęcia będą kształtować zachowania ukierunkowane na ochronę środowiska przyrodniczego i zdrowego stylu życia. Dla uczniów klas starszych zajęcia będą mieć na celu rozwijanie zainteresowań biologicznych, rozbudzanie zaciekawienia, skłanianie do samodzielnego poznawania świata żywego, kształtowanie umiejętności porządkowania wiadomości i dostrzegania związków między organizmami a środowiskiem przyrodniczym. Uczniowie będą mogli kształtować zachowania ukierunkowane na ochronę środowiska i zdrowego stylu życia. Dodatkowo uczniowie zdolni będą mieli możliwość przygotować się do konkursów biologicznych i ekologicznych.
"Matematyka - to lubię!" - zajęcia z uczniem zdolnym oraz zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze. Zajęcia mają na celu uświadomienie przydatności wiedzy i ukazanie ciekawych stron matematyki, przełamanie strachu przed tym przedmiotem i umożliwienie osiągania sukcesów. Dzięki zastosowaniu TIK oraz przy użyciu tabletów i wspomagających aplikacji zadania i tempo pracy będą dostosowanie do indywidualnych umiejętności i zdolności uczniów. Możliwe będzie stymulowanie koncentracji i spostrzegawczości oraz większa mobilizacja i systematyczna kontrola uczniów. Zajęcia będą motywować uczniów do samodzielnej pracy, przełamywać niechęć i rezygnację uczniów przy napotkaniu trudności.
"Ciekawy świat robotów". Zajęcia mają na celu umożliwienie projektowania i budowy programowalnych robotów. Uczniowie będą pracować metodami inżynierskimi: budowa, testowanie, korekcja błędów, poprawa projektu, rozumienie i interpretacja dwuwymiarowych rysunków wykorzystywanych do budowy modeli trójwymiarowych. Zajęcia pozwolą na zdobywanie praktycznego doświadczenia z wykorzystaniem narzędzi matematycznych, np. szacowanie i pomiar wielkości fizycznych, analiza danych, wyznaczanie średniej, rozwój umiejętności komunikacyjnych, szczególnie w zakresie języka technicznego i słownictwa naukowego. Zaplanowano zakup trzech typów robotów i projektora. Poprzez odpowiednie czujniki roboty będą wykonywać pewne polecenia zadane przez ucznia
"Doradztwo zawodowe". Poprzez zajęcia uczeń będzie mógł poznać siebie, własne zasoby, zdolności i uzdolnienia, mocne i słaby strony, a także ograniczenia i predyspozycje zawodowe. Zajęcia umożliwią także poznanie świata zawodów i ryków pracy, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i o rynku pracy. Uczniowie będą mogli również poznać rynek edukacyjny, znajomość sytemu edukacji i innych form uczenia się, nauczyć się wyszukiwania i przetwarzania informacji o formach i placówkach kształcenia. Zajęcia pozwolą również zaplanować własną ścieżkę edukacyjną i zawodową.
"Wyrazić siebie - zajęcia rozwijające kompetencje społeczne" Zajęcia teatralne, mające na celu wychowanie przez ruch, zapamiętanie, rozbudzenie wrażliwości, kształtowanie i rozwijanie kompetencji społecznych, czyli jedne z kompetencji kluczowych, niezbędnych na rynku pracy. Umożliwią wyrównanie szans w szczególności u dzieci z dysfunkcjami bądź niedostosowanymi społecznymi. Poprzez zajęcia uczniowie będą kształtować umiejętności skutecznego komunikowania się z otoczeniem, przygotowywać się do odgrywania różnych ról w przyszłym życiu rodzinnym i społecznym, doskonalić techniki autoprezentacji i umiejętności językowe oraz poznawać techniki pamięciowe. Uczniowie będą mogli również korygować wady wymowy poprzez ćwiczenia artykulacyjne, wady postawy przez ćwiczenia ruchowe i odpowiedni ruch sceniczny, prezentować własne poglądy i opinie na forum publicznym.
Wartość projektu: 180 240,00 zł
W tym:
- Środki z Unii Europejskiej: 153 204,00 zł
- Wkład własny Gminy Rydułtowy: 18 024,00 zł
- Środki z Budżetu Państwa: 9 012,00 zł