Projekt „Przedszkole szansą zrównoważonego rozwoju każdego dziecka”
Okres realizacji projektu: 1.08.2019 r. – 31.08.2020 r.
Projekt ma na celu zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego na terenie Rydułtów. Zostanie utworzonych 25 dodatkowych miejsc wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-4 letnich w Szkole Podstawowej nr 2. Projekt zakłada funkcjonowanie nowego oddziału dla 25 dzieci, wyposażenie go w meble, zabawki, pomoce dydaktyczne oraz urząznak_KAPITAL_LUDZKIdzenia ogrodowe do zabaw ruchowych na świeżym powietrzu. W ramach projektu dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola zaplanowano organizację dodatkowych zajęć na rzecz podnoszenia jakości edukacji przedszkolnej oraz wyrównujących ich szanse edukacyjne w zakresie stwierdzonych deficytów. Zaplanowano również działania dotyczące różnych form doskonalenia zawodowego dla 3 nauczycieli, które przyczyni się do lepszego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole i zapewnienia im równego startu.
Nowoutworzony oddział zostanie wyposażony w meble, różnorodne zabawki dla dzieci, pomoce i przyrządy do ćwiczeń ruchowych, różne gry sensoryczne oraz interesujące pomoce dydaktyczne. Zakupiona zostanie podłoga interaktywna, stanowiąca pomoc dydaktyczną dedykowaną do ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych. Aby urozmaicić warsztatowe zabawy sztuką z elementami arteterapii planuje się zakup pianina cyfrowego, które po zakończeniu realizacji projektu zostanie wykorzystane do prowadzenia zajęć z rytmiki. Ponadto zakupione zostaną urządzenia do zabaw w ogrodzie, takie jak huśtawki i piaskownice.
W ramach zajęć „Gimnastyka dla języka” zostanie zakupiony szereg pomocy logopedycznych do ćwiczeń aparatu mowy oraz kompletu programów multimedialnych. W ramach zadania zatrudniony zostanie logopeda. Zajęcia logopedyczne skierowane będą do dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w mowie. Celem zajęć będzie poprawa możliwości komunikacyjnych dzieci, usprawnienie narządów artykulacyjnych, kształtowanie poprawnej wymowy i słuchu. Zaplanowano terapię logopedyczną dla 20 dzieci.
Zajęcia „zabawa sztuką – warsztaty artystyczne z elementami arteterapii” mają na celu kształtować i rozwijać inteligencję emocjonalną dzieci. Działania z elementami arteterapii muzyką, ruchem, inscenizacją, plastyką, budują dziecięcą pewność siebie oraz wpływają na samoocenę. Zajęcia są formą zabawy, a dzieci stają się bardziej otwarte na świat i wrażliwe. Rozwijają wyobraźnię, pamięć i koncentrację, pobudzają kreatywność. Urozmaicone warsztaty stanowią atrakcyjną alternatywę spędzania dodatkowego czasu w przedszkolu. Zajęcia będą odbywały się w 3 grupach 25 osobowych i będą kontynuowane przez co najmniej 2 lata.
W ramach projektu zostanie również przeszkolona kadra pedagogiczna, co podniesie jakość edukacji w oddziałach przedszkolnych w Szkole Podstawowej nr 2. Nauczyciele wezmą udział w kursie z zakresu arteterapii, szkoleniach z zabaw muzyczno-ruchowch oraz szkoleniach z zakresu twórczego obcowania dzieci z muzyką według idei Carla Orffa. Ponadto kadra przeszkoli się w wdrażaniu programu „klucz do uczenia się”. Jest to wyjątkowy program zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Przełamuje on dotychczasowy model edukacji oparty na zapamiętywaniu i odtwarzaniu informacji. Zamiast tego, „klucz do uczenia się” uczy dzieci samodzielnego myślenia i szybkiego nabywania wiedzy. Do realizacji programu zakupione będą moduły programu „Matematyka”, „Matematyka sensoryczna”, „Program literacki” oraz „Konstrukcje”.
Całkowita wartość projektu: 380 956,00 zł
W tym:
Dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 323 812, 60 zł
Wkład własny beneficjenta w wysokości : 57 143,40 zł